Pyt.304. Dlaczego warto pytać klientów, czy są zadowoleni z Twojego rękodzieła?

Czy wiesz, że 90% rękodzielników, po sprzedaży swojego rękodzieła, zapomina zupełnie o kliencie, który je kupił?

I nie kontaktuje się z nim.

Taka technika sprzedaży nazywana jest „kup i spadaj” i jest najgorszą formą sprzedaży Twojego rękodzieła.

Jeśli tylko masz możliwość, szczególnie przy sprzedaży online, zatroszcz się o kontakt z Twoim klientem po sprzedaży. Taki kontakt pomoże Ci w budowaniu więzi z klientami i stawia Cię w roli sprzedawcy-konsultanta i doradcy.

Takiego, który dba i troszczy się o swoich klientów.

Jedną z form takiego kontaktu, jest pytanie, czy Twój klient jest zadowolony z zakupu.

kreska

Wielu rękodzielników obawia się takiego pytania. W rozmowach często mawiają oni, że boją się, iż klient nie jest zadowolony, tylko się nie odzywa. Na samą myśl o zapytanie o opinię, odczuwają stres.

Zupełnie niepotrzebnie.

Niezadowolony klient bowiem, zawsze da szybko o sobie znać. Ci, którzy nie odzywają się po zakupie, są zwykle zadowoleni.

Dlatego nie obawiaj się i zaplanuj sposób, komfortowy dla Ciebie i Twojego przedsięwzięcia, na po-sprzedażowy kontakt ze swoimi klientami.

kreska

Tak możesz to zrobić:

  1. Wybierz medium do kontaktu, w zależności od tego, którego narzędzia używasz najczęściej. Sprzedajesz przez Facebooka, Twittera, kontaktujesz się z klientami przez Google+ a może masz live-czat w swoim butiku? Czy sprzedajesz głównie za pośrednictwem mailowym (tak jak ja) lub telefonicznie? Tymi sposobami kontaktuj się z klientami. Napisz email, smsa, wiadomość przez Facebooka. Niech będzie to medium, o którym wiesz, że jest dla Twojego klienta wygodne.
  2. Zastanów się, jaka forma pytania będzie najbardziej komfortowa dla Ciebie i twojego klienta. Musisz zachować pewną równowagę i subtelność w tym kontakcie, aby klient nie odczytał Twojego maila jako spam. Nie może on brzmieć też sprzedażowo. Możesz zapytać na przykład, czy przesyłka bezpiecznie dotarła (klient w odpowiedzi zazwyczaj napisze, że tak oraz że jej zawartość była śliczna), jeśli wiesz, że sprzedałeś rękodzieło komuś, kto je kupił na jakąś szczególną okazję w prezencie, możesz zapytać, czy niespodzianka się udała. 
  3. Odczekaj odpowiednio długo. Nie pisz za szybko, ale też nie czekaj zbyt długo. Zapisuj daty, możesz stworzyć plik w excellu, w którym będziesz notował te informacje. Ja prowadzę kalendarz, w którym zapisuję komu i kiedy wysyłam, oraz kiedy jest data ślubu. Dzięki temu wiem, z kim i kiedy się kontaktować. Możesz zrobić podobnie. Zastanów się, czy możesz (i jak), w subtelny sposób wybadać, czy kupowane u Ciebie rękodzieło będzie prezentem, lub jest kupowane na specjalną okazję. Ta wiedza jest dla Ciebie bardzo cenna.
  4. Jeśli masz bardzo dużo klientów, stwórz wzornik odpowiedzi. Nie będziesz wtedy musiał każdego maila komponować osobno. Stwórz szablony maili: „na okazję”, „z zapytaniem o doręczenie”, „na niespodziankę” i na każdy inny powód, przez który klient zakupił Twoje rękodzieło.

kreska

Pielęgnowanie więzi z klientem zwykle owocuje ponowną sprzedażą temu samemu klientowi. Dzięki temu też zapamięta Cię on na dłużej i jest większa szansa, że poleci Twoje rękodzieło swoim znajomym.

kreska

Stay tunned

Jedna odpowiedź do “Pyt.304. Dlaczego warto pytać klientów, czy są zadowoleni z Twojego rękodzieła?”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *