Pyt.323. Czym jest cykl życia produktu?

Czy wiesz, że nie istnieje produkt „wieczny”?

I absolutnie każdy przedmiot dostępny na rynku, ma swoje fazy życia?

Taki podział na „fazy życia” produktu nazwany został „cyklem życia produktu”, a jego książkowa definicja brzmi tak:

kreska

Cykl życia produktu to pojęcie  oznaczające okres, w którym produkt jest obecny na rynku. Innymi słowy, jest to rynkowy cykl życia produktu.

kreska

Wynika z tego, że każdy oferowany na rynku produkt, kiedyś się pojawia, przez jakiś czas istnieje, a potem znika (bo znika potrzeba, bo zmienia się technologia, bo pojawia się nowy, lepszy produkt, bo zmienia się moda).

Mądre, marketingowe głowy podzieliły ten cykl na fazy. Podział ten jest dla Ciebie ważny, bo gdy już będziesz wiedział, na którym etapie życia jest Twoje rękodzieło, będziesz w stanie odpowiednio planować działania marketingowe wokół oferowanych przez siebie produktów.

Faz życia produktu jest cztery i są to:

kreska

  1. Wprowadzenie na rynek. Ta faza ma miejsce za każdym razem, gdy pojawia się nowa technika czy nowy materiał, z którego możesz wykonywać swoje rękodzieło. Pojawia się produkt, którego nie było wcześniej. Nawet jeśli jest to tylko „nowsza wersja” starego produktu, można go traktować jako produkt nowy.
  2. Wzrost sprzedaży. Taki sprzedażowy „bum”, przyjemny moment, w którym klientów do zakupu nie trzeba przekonywać. Oni sami przychodzą i proszą o to, by dany przedmiot im sprzedać. Szczególnie dobrze jest to widocznie w przypadku rękodzieła modowego. Przychodzi „sezonowy szał” na dany dodatek i produkty sprzedają się jak świeże bułeczki.
  3. Dojrzałość rynkowa. Zaczyna się, gdy pierwszy szał na dany produkt już przeminął. Klienci już wiedzą o danym produkcie i znają go. Ilość sprzedaży już nie rośnie tak mocno, jak w poprzedniej fazie. Jest to moment sprzedażowej stabilizacji. Jest to zwykle najdłuższa faza życia produktu. Można w niej zaobserwować najpierw spadek tempa wzrostu sprzedaży, potem brak tego wzrostu, gdy sprzedaż utrzymuje się na stałym poziomie, a potem dopiero powolny spadek wartości tej sprzedaży.
  4. Spadek sprzedaży. Na tym etapie klienci przestają kupować dany przedmiot, nie są nim zwyczajnie już zainteresowani, bardzo trudno jest ich przekonać do zakupu. Jest to moment wygaszania sprzedaży.

kreska

Znajomość opisanych przeze mnie faz życia produktów handmade, będzie Ci potrzebna do tego, by dobrze zaplanować i dopasowywać strategie sprzedaży i strategie marketingowe tak, by były one dla Ciebie najbardziej skuteczne, a jednocześnie najmniej kosztowne.

Jutro temat będę kontynuować, dziś zastanów się, na jakim etapie życia jest Twoje rękodzieło.

kreska

mTURKUSOWE

 

 

Stay tunned

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *