Pyt. 330. Jak ustalić swoją marżę?

O tym, jak wyceniać swoje rękodzieło i co brać pod uwagę przy tym wycenianiu, pisałam już kilkakrotnie na tym blogu.

Dzisiaj chciałabym poruszyć zagadnienie marży i zaproponować Ci sposób na jej obliczenie a jutro napiszę Ci, do czego jest Ci ta marża potrzebna i po co właściwie zawracać nią sobie głowę 🙂

kreska

Zgodnie z definicją, marża to różnica między ceną sprzedaży produktu a ceną jego zakupu, określająca nadwyżkę (zysk) uzyskiwaną ze sprzedaży produktu ponad bezpośrednie koszty jego uzyskania.

kreska

W prostych słowach oznacza to, że cena sprzedaży jest sumą kosztów, powiększoną o marżę właśnie.

W tej marży zaś zawarty jest zysk przedsiębiorcy oraz wszystkie planowane wydatki inwestycyjne czy też nakłady na tworzenie rezerw (ale o tym szerzej  będzie jutro).

Wielu rękodzielników myli niestety marżę ze swoim wynagrodzeniem za pracę, podczas gdy powinna ona stanowić odrębny składnik ceny za dany produkt. 

Wynagrodzenie bowiem stanowi część kosztów i o tym pisałam już w odpowiedzi na Pyt. 16.

kreska

Jak więc ustalić marżę swojego rękodzieła?

Proponuję skalkulować ją w ujęciu rocznym.

Sumę planowanych zysków oraz nakładów inwestycyjnych i rezerw podziel przez planowaną wielkość sprzedaży ( w ujęciu kosztowym). Otrzymasz tym sposobem marżę procentową.

Aby obliczyć cenę netto swojego produktu, musisz tę marżę doliczyć do jego kosztu wytworzenia:

Koszt * (1+ marża) = Cena Sprzedaży Netto.

kreska

Przykład.

Na potrzeby przykładu i dla uproszczenia kalkulacji zakładam, że sprzedam biżuterię, której koszt wytworzenia będzie wynosił 10 000 zł w skali roku.

3000 zł to mój planowany roczny zysk, nakłady inwestycyjne i środki na tworzenie rezerw.

Moja marża w tym przykładzie wyniosłaby:

 3 000 zł/10 000 zł*100 czyli 30%.

Aby ustalić cenę netto mojego produktu, do jego kosztu wytworzenia, dodaję tę obliczoną marżę.

Czyli jeśli koszt wytworzenia na przykład kolczyków wynosi 50 zł, to ich cena powinna wynieść:

50 zł * (1 + 30%) = 65 zł

kreska

Przy tak obliczonej marży i cenie produktu, przy założeniu, że zrealizujesz zakładaną przez siebie wielkość sprzedaży, niezależnie od ceny poszczególnych produktów, uzyskasz planowane środki na tworzenie rezerw i planowany zysk.

kreska

mTURKUSOWE

 

Stay tunned

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *