Pyt.54. Jak prawidłowo zaprojektować swoją rękodzielniczą wizytówkę?

Wśród rękodzielników wiele jest Zosi-Samosi  i dzisiejszy wpis jest przygotowany z myślą o nich właśnie.

Zasady tworzenia wizytówki przygotowała dla Ciebie Kasia z Unikato.

Ja mam tutaj niewiele do powiedzenia, więc po prostu dzisiaj oddaję Cię w ręce eksperta od komunikacji wizualnej, a sama udaję się na poranną kawunię 🙂 (a nie mówiłam, że dzisiaj kaliber będzie lżejszy 😀 dla mnie na pewno!):

kreska

Oto wizytówka jakich wiele…

Przyznasz, że sprawia wrażenie chaotycznej, krzykliwej i niespójnej? Elementy i kolory wyglądają tak, jakby były dobrane przypadkowo a najistotniejsze dane są niemal nieczytelne.

Na pewno nie chcesz, aby w ten sam sposób był postrzegany Twój  biznes handmade…

wizytowka1

Aby wizytówka była Twoją kartą biznesową – poważną i rzetelną, warto w trakcie jej projektowania zastosować te 4 zasady:

  ODLEGŁOŚĆ  

Grupuj elementy, które są ze sobą logicznie powiązane.
Co to dokładnie oznacza? Elementy porozrzucane na wizytówce zajmują niemal przypadkowe miejsce. Należy połączyć te elementy w zbiory, tak aby były postrzegane jako jedna grupa (GR).

Przykład I

GR1: imię i nazwisko – stanowisko
GR2: telefon stacjonarny – fax– adres siedziby/biura
GR3: adres strony www – e-mail

Przykład II

GR1: imię i nazwisko – stanowisko- e-mail – nr telefonu komórkowego
GR2: telefon stacjonarny – fax – strona www
GR3: adres siedziby/biura – NIP – Regon

  WYRÓWNANIE  

Każdy element Twojej wizytówki powinien być wizualnie połączony w innym.

Z całą pewnością znasz podstawowe formy edycji tekstu: wyrównanie do prawej/lewej czy wyjustowanie (wyśrodkowanie).

I właśnie o to tu chodzi. Należy stosować te formy dla poszczególnych, wcześniej ustalonych grup (ZASADA ODLEGŁOŚCI). Nawet jeśli te grupy są od siebie odsunięte, to wyrównanie tworzy niewidzialna linię i wskazuje na relację między poszczególnymi elementami. Żaden element nie powinien być umieszczony w projekcie przypadkowo lub tylko dlatego, że był tam wolny, biały obszar.

  POWTARZANIE  

Czyli umieszczanie kilkakrotnie tego samego elementu.
A co to za element?

To zależy od projektującego. Może to być krój czcionki, punktor, jakaś grafika, symbol, linia, kolor, specyficzny układ. Wszystko to, co czytelnik wizualnie rozpozna i to, co uzmysłowi mu, że to nadal ten sam projekt lub element komunikacji wizualnej danej firmy.

  KONTRAST  

Czyli uwydatnianie różnic.
Jeśli dwa elementy różnią się między sobą nieznacznie, to należy uwydatnić ich różnice i sprawić by były znacząco różne.

Duży kontrast powodują zestawienia przeciwieństw, czyli barwy jasne i ciemne, ciepłe i zimne, litery duże i małe, linie grube i cienkie itp.

kreska

Znasz już zasady projektowania wizytówki, zerknij teraz, jak można je zastosować w praktyce. Oto nowy layuot wizytówki, wygląda dużo lepiej, prawda?

wizytowka2

Oto jak zastosowałam poszczególne zasady:

ODLEGŁOŚĆ – podzieliłam informacje na dwa bloki danych:

wizytowka3

WYRÓWNANIE – czerwone linie pokazują linie, do których wyrównałam poszczególne elementy. Zastosowałam zarówno justowanie jak i wyrównanie do lewej:

wizytowka4

 

POWTARZANIE – szara linia, font i kolory z logo KWIATOWE – LOVE to elementy powtarzające się:

wizytowka5

 

KONTRAST powstał w wyniku białych liter na fioletowym tle:

wizytowka6

 

kreska

 

To tylko jeden przykład. Omówione wyżej zasady dają cały ogrom możliwości, za każdym, gdy je zastosujesz, sprawią, że Twój projekt będzie postrzegany jako uporządkowany i rzetelny.

unikato---black

 

Więcej o komunikacji wizualnej dowiesz się z pyt.21 oraz z pyt. 31.

kreska

 

W tym miejscu chcę Ci jeszcze o czymś powiedzieć. Do tej pory łączyłam naszą wspólną z Hundred Bookmarks akcję „motywacyjno – zakładkową” PEAK OF THE WEEK z normalnym wpisem.

Pomyślałam jednak, że wszystko będzie lepiej uporządkowane, jeśli rozdzielę te dwie rzeczy. Dlatego też od dzisiaj, w każdą środę, będę publikowała 2 wpisy; jeden będzie regularną odpowiedzią na pytanie biznesowe, związane z rękodziełem, drugi wpis będzie zawierał motywacyjne motto z zakładką do zgarnięcia.

Czy Wy również myślicie, że tak będzie lepiej?

mTURKUSOWE

 

 

Stay tunned

6 odpowiedzi do “Pyt.54. Jak prawidłowo zaprojektować swoją rękodzielniczą wizytówkę?”

    1. Pejotko, póki co nie planuję takiego instruktażowego, z prostego powodu – zrobić dobrą ulotkę, jeśli nie ma się opanowanego dobrego programu do edycji fotografii, jest bardzo trudno. A ulotka wyprodukowana w kiepskim, uproszczonym programie będzie…brzydka.
      Dlatego polecałabym w tej kwestii jednak zgłosić się do grafika zajmującego się tworzeniem tego typu materiałów. Taki grafik ma doświadczenie i pełną głowę pomysłów na ciekawe ulotki promocyjne. Zerknij tutaj (też, przeczytasz tu o zasadach tworzenia ulotek): https://unikato.wordpress.com/2015/07/02/projekt-ulotki-zasada-4p/
      Pozdrawiam!

      1. O tak – popieram Pejotkę w tym sensie, że czasem nawet dobrze wiedzieć w teorii, jak zaprojektować ulotkę (choćby w sensie koncepcji, na karteluszku) – grafik chyba zawsze zapyta o wizję i w sumie chyba dobrze ją mieć, dla obopólnego dobra 😉
        Czy nie?

        Notka Unikato bardzo ciekawa, czytałam już kiedyś 🙂

  1. To idąc za ciosem spytam się jeszcze o logo. Trudno pewnie określić wskazówki co do konkretnego logo, ale może polecasz jakieś sprawdzone firmy, które profesjonalnie dopasowują symbole i kolory do osoby ;p ?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *