Pyt.82. Dlaczego nie warto zaniżać swoich cen?

Jedną z najczęściej używanych przez rękodzielników strategii cenowych, jest strategia „niskich cen”. Niestety.

Niestety, nie tylko dlatego, że niska cena sugeruje klientowi, że sięga po towar niskiej jakości (a Twoje rękodzieło przecież nie jest niskiej jakości), ale również dlatego, że niskie ceny, w końcu mocno uderzą bezpośrednio w Ciebie i Twoje rękodzielnicze przedsiębiorstwo.

W jaki sposób?

kreska

  1. Niskie ceny Twoich produktów sprawią, że nie będziesz zarabiał.
  2. Niskie ceny spowodują, że będziesz sprzedawał więcej. Prawdopodobnie dużo więcej. To jednak nie będzie powodem do zadowolenia, bo w efekcie tego, będziesz dużo więcej pracował, za mizerne pieniądze. Jak myślisz, co się stanie z Twoją motywacją?
  3. Niskie ceny sprawią, że nie będziesz w stanie zbudować sobie budżetu na rozwój. Niewielką marżę wydasz bowiem na rzeczy podstawowe i nie zostanie Ci absolutnie nic (lub niewiele) na budowanie swojej marki handmade.
  4. Jeśli raz przyzwyczaisz swoich klientów do niskich cen, bardzo trudno będzie Ci je podnieść, jak już będziesz mocno przyparty do muru. Każdą „podwyżkę” ceny będziesz musiał dobrze argumentować i tłumaczyć się z tego, dlaczego nagle chcesz „zdzierać” dodatkowe pieniądze ze swoich klientów.
  5. Zbyt niskie ceny pozbawią Cię możliwości prowadzenia akcji promocyjnych, takich jak wyprzedaże dawnych modeli, okresowe kupony rabatowe czy okazjonalne obniżki cen wybranych produktów, ponieważ w takiej sytuacji, albo będziesz musiał dopłacić do zakupu z własnej kieszeni, każdemu klientowi kupującemu z rabatem albo sprzedasz swój wyrób po kosztach materiałów, nie biorąc ani złotóweczki za swoją pracę.
  6. Jeśli Twoje rękodzieło będzie zbyt nisko wycenione, to stracisz możliwość „dopieszczenia” swojego klienta np. darmową wysyłką, czy rabatem za kolejne zakupy – bo z czego?
  7. Co zrobisz, jeśli nagle, niespodziewanie wzrosną ceny półfabrykatów, z których korzystasz?

kreska

Spróbuj przeanalizować ceny swoich wyrobów.

Porównaj je z cenami innych twórców oraz z cenami nierękodzielniczych zamienników Twoich produktów.

Przeprowadź mały eksperyment i biorąc pod uwagę Twoje dzisiejsze ceny, spróbuj zaplanować akcję promocyjną swojego rękodzieła – jak plasowałby się Twój zarobek w takiej sytuacji?

Jak wyglądałby Twój zarobek, gdybyś zaoferował Twojemu klientowi darmową wysyłkę?

kreska

I co zrobisz, gdy Twoja konkurencja jeszcze bardziej obniży swoje ceny?

kreska

 

Jutro napiszę Ci, kiedy te ceny warto obniżać (bo oczywiście, są sytuacje, w których można). Stay tunned 🙂

mTURKUSOWE

 

Stay tunned

3 odpowiedzi do “Pyt.82. Dlaczego nie warto zaniżać swoich cen?”

  1. Bardzo rzeczowe argumenty, bardzo podoba mi się ten post 🙂
    Jestem przedsiębiorcą z branży budowlanej, hobbystycznie zajmuję się rękodziełem, ale widzę pewne podobieństwa między branżami, pomimo oczywistych różnic.
    Wyższa cena jest ważna jeśli chodzi o gwarancję na oferowane produkty czy ich ewentualny zwrot, jeśli klient zmieni zdanie (w ciągu 14 dni). Dając cenę niższą ryzykujemy, że na własny koszt będziemy naprawiać albo wymieniać produkt, chociaż to na pewno jest sytuacja rzadka, ale możliwa. W dużych firmach procent reklamacji zawsze jest uwzględniany w cenie produktu.
    Wyższa cena też pozwoli na dołożenie usług, na przykład indywidualnego dopasowania, np. zmiany rodzaju bigli, powiększenia czy zmniejszenia naszyjnika lub bransoletki, jeśli klientka jest niewymiarowa. Może się to zdarzyć także po wysyłce (jeśli biżuteria była kupowana na prezent), co także generuje koszty.
    Czasem też zdarzają się nieprzewidziane zdarzenia (problemy z wysyłką, uszkodzenie pracy) i też lepiej na wszelki wypadek mieć zapas niż dokładać z własnej kieszeni.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *